Wednesday, December 17, 2014

F.R.I.E.N.D

hidup seorang pelajr tidaklah seindah dengan apa yang kita bayangkan. bukan juga semudah yang kita jangkakan. banyak faktor yang tak kita tahu. kawan, rakan, sahabat,teman. semua tu pun penting kalau nak jadi student. bukan senang nak survive sendiri. apa yang aku hadapi,  hidup sendiri memang hardcore. sedih sunyi pilu kecewa. semua ada. semua rasa ada dalam diri. sunyi kan hidup bila tak da kawan yang boleh memahami dan saling mengerti. Hari demi hari aku cuba cari apa yang aku nak, tapi masih tak jumpa. sedar cuma seketika, motif aku belajar, i feel lost sometimes. 

yes! kawan memainkan peranan penting dalam hidup. friend's needed is a friend need. selama aku berkawan, sikit lagi nak jumpa yang benar benar boleh dikatakan kawan, tapi... hampa, makin aku dekat makin mereka menjauh. itukah? memang, sukar nak cari kawan yang sekepala. kawan-kawan diploma aku ramai dah bekerja dan yang sambung belajar kat tempat lain. aku sornag kat sini, utara. ok utara. aku cuba survive sorang , stakat ada kawan bolehla lagi aku berkawan. tapi lama kelamaan kawan aku makin menjauh. datang dikala inginkan sesuatu. mencari tika susah, tapi. bila aku susah, sebaliknya. dulu lain sekarang lain. makin nampak kelainannya. duhai teman, aku dah ragu dah tentang keikhlasanmu. aku ikhlas, tapi mereka tak ikhlas. aib aku, kelemahan aku, aku ragu, betulke kau simpan dan jaga aib aku? aku kompius. bila aku tengok aib orang kau sebarkan. apatah lagi aib aku. canang cerita orang untuk tutup aib sendiri. sebarkan aib orang untuk tutup kesalahan diri sendiri. last last, orang lain jadi mangsa. mana rasa kesian? takda, cuma nak protect diri sendiri. oh kawan. mulianya kamu. hipokrit yang aku nampak.

hey awak, jurang antara kita masih belum musnah eh? when you have everything you can do anything. is taht you. itu yang aku nampak. mungkin ramai yang dalam situasi macam  aku kan. bila kau kata benda betul, kawan kau cakap kau sentap lebih. padahal dia tak tahu dia tak pernah nak jaga hati perasaan kawan tuh. hidup yang tak pernah nak habis dengan masalah kawan. ikut arus kepentingan diri sendiri. . masing masing berkawan untuk kepentingan diri sendiri, mana yang tak berguna, cuba disingkirkan. mana yang lemah, kamu rendahkan. ingat, berkawan biarlah ikhlas, jangan demi kepentingan diri sendiri, kamu tak tahu langit tu tinggi atau rendah. mungkin orang lain tak tahu perngai kamu yang sebenar tapi ingatlah suatu hari nanti kebenaran akan terserlah juga.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...