Wednesday, July 4, 2012

kisah pejabat tanah


Kisah pejabat tanah

Asslamualaikum.. ^.^ cerita ni tak da kaitan dengan yang mana hidup mahupun yang telah tiada..harap maklum ye..hehehe…

Sehari sebelum

Nenek : da lama atok kamu nak pergi uruskan hal tanah dia, pegila pejabat tanah tu ngan dia. Settlekan semua. Senang.. kesiann..

Cucu : urm… nantila nak piker dulu. Tapi boleh jah.

Hari ini

Nenek : bangunnnn! Bangunn!
Terus buka pintu bilik, ternampak dah bangun rupanya, tengah solat. Hehehe

Cucu : tektoktektok
bunyi tekan mesej cakap kat kakak nak pergi hantar dia keje sebab nak guna motornyaaa

aq bersiap sedia nak pergi hanta kakakku kerja, niat di hati nak guna motor, maklumlah, kami orang susah, kenderaan tak da sangat, harapkan nak guna kereta ‘bapak saudara’ urmm.. harammmmm..  tunggula aq beli kereta aq sendiri, satu persatu aku akan ingat semuanya.

Pergi je hantar kakak, aq terus balik ke rumah, nak ambil atok pergi ke pajabat tanah yang di katakannya.

Aq ngan atok
Dalam perjalanan

Jauhnya, atok aq bawak pusing bandar tumpat la kononnya, pusing dan pusing sampailah kami ke destinasi.
Sesampainya kami, atok aq terus turun dari motor. dengan helmetnya yang tak ditanggalkan lagi terus dia  menegur tiga orang pakcik/abang yang tengah buat pondok kecil sebelah pejabat tersebut.

Cucu : eh, mane atok aq nie? (dalam hati)

Atok : watgapo tuh? Comey wakaf demo buat deh. Hahahaha (gaya warga tua gelak)
Sedang menegur 3pakcik/abang di sana

Nak tergelak besar aq, namun kutahankan saja.

Cucu : adesssss! Malunyeeee (kututup muka ngan tangan and pura-pura tak tahu pape) phewww…

Dia kenal ke pegi tegur orang kat situ, macam tak je. Aq Nampak dorang pun terkebil-kebil bila ditegur atok aq.. hahhaha

Cucu : tok kenal ke dorang tuh?

Atok : umph! Sumo orang sini atok kenal blako eh.. hahahah!  (berlagak kenal, padahal langsung tak)

Helmet belom tanggal lagi, aq yang kena tolong bukakkan..hahah.. lawak suasana,


 


Kami terus jalan masuk ke dalam pejabat tersebut.

Pembantu tadbir panggil.

Cucu : saya nak serah geran tanah ni.

PT : ok. Encik ni pemilik tanah ni?

Atok:  ye sayo.

PT : siapa ni? Anak ke?

Atok : eh, tak la, cucu saye ni. ………(diam seketika) eh, ni cucu angkat saya.

Cucu : eh, nape oyap gitu? Cucu la..

Atok : tok takut dia ada nak wat pape jah. Mane la tahu. (da start nak piker bukan-bukan)

Aq gelak sendirian.hahha..ada lagi macam ni ye, tak da apa yang nak ditakutkan dah sekarang.
Setelah selesai. Kami keluar. PT sempat ambil no fon aq kalau ada pape urusan nanti.

Atok aq berjalan dan bilaje sampai tempat parking moto. Secepat mungkin…dia..

Atok : oitt!! (dengan lantangnya) guane terr? Hahahha!

Terkejut aq. Sempat lagi dia g tegur dorang yang tadi. Adessss… peramah betollah atok aq. Kesian, dorang baru je kenal beberapa minit tadi. Hahhaha.. adesss… agak lama dornag berbual. Sampai aq naik malu, maklumlah, tak kenal sangat. Hahaha.. apelaaa atok aq. Tapi aq tahankan je rasa nak gelak besar aq ni kat umah.

Dalam perjalanan balik

Bila aq tengok jalan nak balik, rupa-rupanya, just jalan terus je, tapi sebelum datang kami kena pusing dulu. Aik?!! Rupanya atok aq masa first nak datang dia bawak aq pusing tempat jauh. Adessss…

Tamat. 02 jul 2012


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...