Sunday, March 25, 2012

andai hati boleh berkata-kata

hati manusia, tak siapa tahu, lain kata dimulutnya, lain pula kata hatinya... hati orang kan, kita tak pernah nak jangka apa diorang rasa. 

soal hati, bukan kita tahu apa yang sebenarnya terbuku di hati seseorang, dia marah kite ke, dendam ngan kite ke, ape ke... hanya dia yang tahu, but sometimes, when we let it keep in the heart, akan ada pula tafsiran lain daripada lain-lain orang. tak semua benda yang kita tafsir tu betul, at least kalau ada pape yang tak puas hati or anything else, tell them! so, tak la semua jadi huru hara. ia juga akan merosakkan hubungan sesama makhluk. even aq sendiri pun, akan rasa macam tu. 


ujiah Tuhan, kite kena tabah hadapinya, tak semua orang sekeliling sukakan kite, dan tak semua juga orang tak sukakan kita. so, pandai-pandailah berfikir untuk masa depan bersama. masing-masing ada pengalaman dan masalah masing-masing kan, yelah, kite hanya manusia biasa yang tak pernah nak lari dari kesilapan,. at least, kita diberi peluang untuk bertaubat, kesalahan manusia dalam dunia ni sebesar manapun, tak semua kesalahan tu disengajakan. kadang-kadang dengan secara tidak sedar. maafkanlah selagi mampu, sedangkan Nabi maafkan umatnya , sebesar manapun kesalahan itu, dimaafkan.. kita hanyalah manusia biasa, peluang yang ada janganlah disia-siakan. 

Tuhan takkan beri beban yang tak mampu kita pikul. semua perkara yang kita dapat, seimbang dengan kita. Dia mahal adi, so, kite kena tabah dan jangan putus asa dalam menghadapiNya. setiap perkara yang berlaku akan ada hikmahnya. percayalah. kesabaran amat penting dalam menghadapi drama di pentas dunia. andaikata hati aq ni bisa berbicara, nak jugak aq luahkan semua yang terbuku, tapi apakan daya, hati orang dan perasaan orang kite kena jaga even hati kite sendiri yang terluka. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...